"Moshiach is ready to come now-our part is to increase in acts of goodness and kindness" -The Rebbe

Tuesday, August 24, 2010

Wearing a kapoteh on Shabbos

On Shabbos Bereishis 5711 (1950), the Rebbe said to Rabbi Greenglass of Montreal:
It should become standard for married chassidim to wear silk kapotes on Shabbos and Yom Tov, and I wish to thank in advance those who will do so. The idea that one’s garments on Shabbos and Yom Tov should be silken is mentioned in a Ma’amar of the Rebbe Rashab [1].


In general, the behavior [of chassidei Chabad] should be distinctive, and this should express itself in the fact that on Shabbos and Yom Tov one wears a silk kapote.


I am surprised at those chassidim who do not wear silk kapotes on Shabbos and Yom Tov It appears that the reason for this [failure to observe this custom] is the poverty that prevailed in Russia, which meant that chassidim were not able to wear silk kapotes.


In any case, the time has come that people should start wearing silk kapotes, and over time all married chassidim will come to follow this practice.


Toras Menachem 5711, Vol. 1, p. 53
[1] The following sources are cited in the footnote to this sicha:

In
Sefer HaMa’amarim 5660-1-2, p. 231 the Rebbe Rashab cites from the works of Kabbalah that on Shabbos one’s garments are connected with the world of Beriah, which parallels chai, the animal world; thus, one’s garments should be made of silk, which comes from the category of chai. (To explain, the four spiritual worlds correspond to the four levels of creation: Atzilusmedaber, mankind; Beriahchai, the animal kingdom; Yetzirahtzomeach, plant life; Asiyahdomem, inorganic matter. Thus, since on Shabbos there is a revelation of the world of Beriah, it is fitting to wear garments made from animal kingdom.)


Likewise, in Sefer HaMa’amarim 5671, p. 247 the Rebbe Rashab mentions the same practice, and also explains that since on Shabbos the world receives from the level of Hashem’s thought, so to speak (the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah corresponding in Kabbalistic thought to thought, speech, and action respectively), on Shabbos one should wear garments made from chai, while during the week one should wear garments made from tzomeach, plant life.


In Sefer HaMa’amarim 5672, Vol. 2, pp. 872-873, the Rebbe Rashab cites this in the name of the Mikdash Melech (a classic commentary on the Zohar written by Rabbi Shlomo Bazuglo).
In addition to the point the Rebbe makes that on Shabbos chassidim ought to wear a silk kapoteh, it appears clear and self-evident that the Rebbe is also making an implied statement that ... on Shabbos chassidim ought to davka wear a kapoteh, and not suffice with a suit.

4 comments:

  1. I always wondered why bochurim don't wear kapotes as well...

    ReplyDelete
    Replies
    1. בניגוד למי שחושבים כי היוונים ניהלו מאבק נגד תורתנו הקדושה באמצעים פשוטים וברוטליים, כאלו שמן העבר האחר היתה ריקנות, המציאות שונה. היוונים היו ‘חכמים’ הם ביקשו להפיץ את חכמתם ולמחוק את החכמה היהודית שהתחרה בהם והיתה גדולה וחזקה, בשביל להיות הראשונים ב’חכמה’ הם היו צריכים להגמיד קודם את מי שעמדו מעליהם ואת זה הם עשו ב’חכמה’ בדרכים של ויכוחים כתבו ו’הוכיחו’ כי תורתם ודרכם היא הנכונה והטובה וכי כך צריך לחיות, ואילו הדרך היהודית היא העקומה המובילה לאסון חלילה.

      ובזה אנחנו מגיעים למה שקורה בדורנו זה. משום מה במקום שכולם ישקיעו לאחר השואה ויקדמו זה את זה על מנת להציל את שארית הפליטה להחזיר לחיים את תורתנו הקדושה, מיליוני יהודים שהיו מלאי תורה נטבחו ונשרפו ואנו זקוקים לדור חדש שיצמח וימלא את מקומם וימשיכם, נקלענו למצב נוראי שישנם מי שמבקשים להשתלט על התורה, לא טוב להם כי יש עוד מי שלומדים ויודעים, חשוב להם ל’הוכיח’ כי האחרים עמי הארצים וכי רק הם תלמידי חכמים.

      לצערינו המאבק הזה קיים עד היום הזה, ‘המתיוונים מדגל התורה’ משום מה מבקשת זה דור לטעון כי רק הם ‘תייירה’ וכי האחרים עסקנים או עמי הארצים, הם רוצים להיות מעל ושכל עם ישראל יהיה מתחתם, ומה שהם עושים עתה הוא חמור פי כמה, הם מבקשים להשתלט גם על העסקנות על מנת למנוע מן החסידים כל יכולת אי פעם לטעון או להוכיח כי בכל הקשור לתורה הם לא פחות גדולים מהם, ואכן יש היום אצל החסידים תלמידי חכמים שמכניסים את התלמידי חכמים של ‘המתיוונים מדגל התורה’ בכיס הקטן.

      שימו לב מה שהם עושים, לא עוד רק חבר ‘מועצת גדולי התורה’ או מקסימום ‘יושב ראש’ מעתה יש ‘שר התורה’ {מרן יענקושי} הם מבקשים בכך להעלות את “איש האלוקים” שלהם בדרגה אחת מעל רבני אגודת ישראל, הם מוציאים הוראות בשמו כאילו שאין מי שיכול לחלוק עליו, וכולם יודעים שכל הוראות מרח’ רשב”ם 23 הם אך ורק מיענקושי ולא מר’ חיים, הם מתירים את האסור כולל דינים שהם חושן משפט היכן שחייבים להתייצב לדין תורה ושיהיה אפילו משה רבינו אי אפשר להחליט החלטות כאן בלי הסכמת הצדדים, ככה הם בונים עמדה חדשה בתקוה כי זו תעלה אותם פסיעה מעל האחרים. הם ממש כמו היוונים שביקשו להשכיח את התורה כך ‘המתיוונים מדגל התורה’ מבקשים כי החסידים יפלו עד כמה שרק אפשר. וכעת הגאון יענקושי שר”י ממשיך באותו קו למרות שבשנים האחרונות עושים מאמץ של שקט בנושא אבל מתחת לשטח זו המציאות.

      אין היום לחסידים אוייב גדול יותר מ’המתיוונים מדגל התורה’ ודומיהם שהם היוונים של הדור, הם אלו שמבקשים את הלהשכיחם תורתך מן החסידים מפני שרק זה משרת אותם, הם מבחינת ציבור אף גרועים מן היוונים מפני שהיוונים לא הכחישו כי הם יוונים ואילו ‘המתיוונים מדגל התורה’ של ימינו מציגים פני ‘חרדים’ כשלמעשה הם עושים את עבודת היוונים בצורה הרבה יותר קשה, ומזל לעם ישראל שענשי עץ לא לוחמים נגד החסדים, הם רק לוחמים נגד חידוש גזירת גיוס השמד ותו לא.

      חנוכה זה הזמן הנכון להתבונן במצב הזה, ואיך להלחם בתופעה הזו, לא לאפשר את המצב הזה בשום אופן להמשך, שימו לב החסידים יכבדו כל ראשי ישיבות ורבנים ליטאים ואפ’ רבני ומנהיגי עץ, בכיבודים הכי עדינים וחשובים, אבל לא להיפך, והכוונה כאן לגדולי ‘המתיוונים מדגל התורה’. עתה הזמן להיאבק ועד הסוף להכחיד את המציאות הזו עד שיבינו כי יוונים היו פעם אחת וכי יוונים חרדים מן הסוג של ‘המתיוונים מדגל התורה’ לא יהיו עוד!!!! כדכתיב כְּתָב זאת זכרון בספר כי מחה אמחה את זכר עמלק וגו’

      Delete
  2. Wow, I marvel at the depth and chassidus that lies behind Jewish garb and customs!

    ReplyDelete
  3. I am totally lost with it all! information overload!! lol

    ReplyDelete

Thank you for your comment! :)